Palvelulinjaston uudistus parantaa hypermarketin energiatehokkuutta ja toimivuutta merkittävästi

Johtava kotimainen myymäläratkaisujen toimittaja Puume Oy toteutti K-Citymarket Vantaa Koivukylän palvelulinjaston, kahvion ja konsulenttipisteen uudistuksen yhteistyössä designtoimisto Red Compassin ja kylmäkaluste- ja laitetoimittaja Dayton Oy:n kanssa. Uudistuksen myötä palvelulinjaston vuotuinen lämpöenergian kulutus putoaa merkittävästi aiemmasta.

K-Citymarket Vantaa Koivukylä uudisti marraskuussa yli 20 metriä pitkän palvelulinjastonsa sekä kahvion ja konsulenttipisteen. Kalusteet ja kylmälaitteiden pinnat toimitti Puume Oy ja kylmälaitteet Dayton Oy. Tilan suunnitteli Puume Groupiin kuuluva designtoimisto Red Compass.

Kauppias Janne Rinne kuvaa lopputulosta moderniksi, energiatehokkaaksi ja toimivaksi ympäristöksi niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin.

– Uusi palvelutiskikokonaisuus on valtavan hieno. Joka päivä kymmenen asiakasta kehuu palvelutiskiämme paikkakunnan hienoimmaksi, ja sitä se onkin. Saimme lisää tilaa ja käytettävyyttä sekä uudet, nykyaikaiset työvälineet. Myös energiansäästö on vuositasolla valtava. Ympäristönäkökulma on kaupan arjessa kaikessa mukana, Rinne kertoo.

Red Compassin Art Director Minna Virtasen mukaan uudistuksella tavoiteltiin modernia ja raikasta ilmettä, joka viestii laatua ja tuoreutta. Kalusteissa käytettiin ympäristöystävällisiä materiaaleja, kuten aitoa puuta. Myös muut materiaalit valittiin siten, että ne kestävät aikaa ja kovaakin kulutusta.

Uudistusta siivitti EU:n ”F-asetus”, jonka myötä ympäristölle haitallisten kylmäaineiden käyttöä rajoitetaan tuntuvasti vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on poistaa vahingollisimmat kylmäaineet markkinoilta kokonaan.

Dayton Oy:n kaupallinen johtaja Antti Niininen kertoo, että uudistuksen myötä palvelulinjaston vuotuinen lämpöenergian kulutus putoaa todella merkittävästi aiemmasta. Modulaariset tiskit käyttävät asiakkaan valinnan mukaisia ympäristöystävällisiä kylmäaineita.

– Teknologian avulla tuotteiden esillepano tapahtuu optimiolosuhteissa, mikä mahdollistaa pidemmän myyntiajan, houkuttelevan esillepanon ja minimoidun kuivumishävikin. Näin tuotteiden luonnollinen ilme säilyy paremmin myyntiä edistäen. Samalla koko myymälän vaa’at uusittiin uuden sukupolven PC-pohjaisiksi, kosketusnäytöllisiksi vaa’oiksi, mikä mahdollistaa digitalisaation hyödyntämisen myymälän haluamalla tavalla, Niininen toteaa.

Puume Oy:n kaupallisen johtajan Harri Marttisen mukaan Puume on suunnittelut ja toteuttanut ostoympäristöjä jo 30 vuotta, yli 500 projektia vuodessa. Yrityksen tavoitteena on jatkuvasti vähentää projektiensa, tuotteidensa ja palveluidensa koko elinkaaren aikaista ympäristökuormitusta. Puume hoitaa myös vanhojen kalusteiden kierrätyksen.

– Tämän laajuinen tiivis yhteisprojekti hypermarket-ympäristössä oli meille ensimmäinen laatuaan, mutta se sujui hyvin jouhevasti hyvässä yhteistyössä laitetoimittajan ja suunnittelutoimiston sekä kauppiaan ja kiinteistöpuolen kanssa, Marttinen kiittelee.

Koko projekti toteutettiin vain neljässä päivässä purkutöistä valmiiksi asennetun ja loppusiivotun tilan luovutukseen.

– Aikataulumme oli tosi tiukka, ja projektin sujumisen ja aikataulussa pysymisen merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa näin isossa uudistuksessa. Puume oli ammattilainen, ja meidän on toimittava vain ja ainoastaan ammattilaisten kanssa, jotta oma liiketoimintamme ei kärsi ja voimme pitää kaupan auki ja toiminnassa myös remontin ajan, toteaa K-Citymarket Vantaa Koivukylän kauppias Janne Rinne.