Lauttamökki - Kevät-messut

Kevätmessut oli vireä kauppapaikka

Kuva: Suomi rakentaa -markkinakatsauksen (2/2017) mukaan lomarakentamisen laskukausi on taittunut ja tämän vuoden omakoti- ja rivitalorakentamiseen odotetaan noin 5–10 prosentin kasvua. Kevätmessujen yli 3 000 m2:n mökkialue esittelee uusimmat mökki-, piharakennusvaihtoehdot valmiiksi koottuina.

Huhtikuun toisena sunnuntaina päättynyt Kevätmessut innosti messuvieraita tekemään hankintoja pihalle, kotiin ja mökille. Kävijät hakivat messuilta tietoa, ideoita ja vinkkejä sekä halusivat nähdä, kokeilla ja vertailla uusia asioita käytännössä. Kävijäkyselyn mukaan keskiostos messuilla nousi lähes sataan euroon. Ostosten ja ideoiden metsästys toi messuille 46 000 kävijää. 

Kävijät tutustuivat ensisijaisesti kukkiin, siemeniin ja hyötykasveihin, sisustustuotteisiin sekä mökkeihin ja ulkorakennuksiin. Viidennes kyselyyn vastanneista teki ostopäätöksensä messuilta saamiensa tietojen, vinkkien ja vertailujen perusteella.

Viiden messun kokonaisuus Kevätmessut – eli Kevätpuutarha, Oma Koti, OmaMökki, Sisusta! sekä Lähiruoka & Luomu – järjestettiin 6.–9. huhtikuuta 2017 Messukeskuksessa Helsingissä.
Messukeskus vahvistaa yhteistyötään Puutarhaliiton kanssa järjestämällä Kevätpuutarha-tapahtuman jatkossa vuosittain. Aiemmin messukokonaisuudessa vuorottelivat vuorokeväin Messukeskuksen itse tuottama OmaPiha-messut sekä Puutarhaliiton toimeksiannosta järjestetty Kevätpuutarha.

– On ilo tiivistää yhteistyötä Messukeskuksen kanssa jokavuotiseksi. Kevätpuutarha-näyttely on Suomen tärkein harrastajatapahtuma, jossa koko puutarha-ala haluaa olla mukana, toteaa Puutarhaliiton toimitusjohtaja Timo Taulavuori.

– Piha ja puutarha ovat suomalaisille todella tärkeitä rauhoittumisen ja rentoutumisen paikkoja. Messukeskus haluaa tarjota sitä, mikä on suomalaisille tärkeää ja Kevätpuutarha-tapahtuman muuttuminen jokavuotiseksi vie meitä tässä eteenpäin, sanoo myyntiryhmäpäällikkö Riikka Telin Messukeskuksesta.

Palkintoja ja tunnustuksia

Kevätmessuilla kilpailtiin ruokatiedosta ja jaettiin useita palkintoja ja tunnustuksia. Suomen Messusäätiön lahjoittaman 2 000 euron arvoisen Vuoden Lähiruokateko -palkinnon sai mikkeliläinen Otava Food Factory Oy. Suomen Omakotiliitto valitsi Vuoden Omakotiasujaksi kansanedustaja Antti Kaikkosen ja Suomen pientalomyönteisimmäksi kunnaksi Siilinjärven.

Maa- ja metsätalousministeriön Saaristoasiain neuvottelukunta, Vapaa-ajan asukkaiden liitto ry ja Messukeskus valitsivat Puumalan kunnan esityksestä Vuoden 2017 mökkiläisiksi Puumalan kunnan kesäasukkaat, näyttelijäpariskunta Aku Hirviniemen ja Niina Lahtisen.

Suomen Messut

Drop-design tulet - Kevät-messut

Drop-design tulet ensi esittelyssä Kevätmessuilla

Drop Design Pool Oy lanseerasi kaksi vuotta sitten Drop-designaltaan Kevätmessuilla messukeskuksessa.

Ulkoaltaiden ohella yritys on laajentanut nyt täysin uuteen tuotekategoriaan ja esitteli tämän kevään Kevätmessuilla ensimmäisen kerran Drop-designtulet. Kyseessä on näyttävä ulkotuli, jota voi ulkosalla käyttää polttopuiden tai hiilien kanssa, ja se soveltuu myös grillaamiseen. Saatavilla on lisävarusteena myös tyylikäs bioetanolipoltin, jonka kanssa Drop-designtulta voi tunnelman luomiseksi käyttää myös sisätiloissa.

– Koko Drop-designtulen syntyminen lähti siitä, että mietin voisiko Drop-altaan kamiinaa hyödyntää samalla tunnelman luojana, kun se lämmittää altaan vettä. Keskustelin asiasta tuttavani kanssa, joka on Suomen taitavimpia takkatarvikkeiden valmistajia. Lopulta suunnittelu johti siihen, että syntyi altaista ja niiden kamiinoista täysin erillinen oma upea tuotteensa. Drop-designtuli mukailee Drop-altaan tunnistettavaa muotoa ja sekä allas että ulkotuli sijoitetaan useimmiten terassille, joten tämä uutuustuote sopii luontevasti Dropin valikoimaan altaiden ohella, kertoo yrittäjä Sirena Kiviranta.

Drop-designtulet valmistetaan Drop-altaiden tavoin käsityönä, materiaalia säästämättä ja viimeistelyn jälkeen panostaen. Drop-designtulet valmistetaan Suomessa ja altaiden tavoin yritys tähtää niiden kanssa nopeasti myös kansainvälisille markkinoille. Yritys on aiemmin ilmoittanut Drop-altaiden tavoittelevan merkittävää kasvua muista pohjoismaista sekä Saksasta jo vuonna 2018.

Yrittäjä Nikolai Ruolan suunnitteleman Drop -ulkoaltaan myynti lähti Kevätmessujen jälkeen välittömästi kovaan kasvuun, ensimmäisenä vajaana vuonna yritys teki jo yli puolen miljoonan euron liikevaihdon ja ensimmäisenä täytenä vuotena 2016 liikevaihto ylitti jo 1 miljoona euroa.  Suomalaisen Työn Liitto palkitsi Drop-designaltaan heti vuoden 2015 Habitaressa arvostetulla Vuoden Designteko –palkinnolla. Nähtäväksi jää yltääkö Drop-desingtulet samanlaiseen kasvupyrähdykseen.

Kuva: Drop Desing Pool Oy

Puupäivä keräsi jälleen ennätysmäärän ammattilaisia

Puuinfon 21. Puupäivä keräsi Wanhan Sataman täyteen jälleen kerran. Tänä vuonna tehtiin rakentamisen ammattilaisten osalta kävijäennätys, sillä päivään oli ilmoittautunut lähes 950 osallistujaa. Erityisesti kuntien edustajat ja rakennuttajat olivat aiempaa runsaslukuisemmin paikalla. Puupäivä tarjosi monipuolisen ajankohtaiskatsauksen puurakentamiseen tilaan meillä ja muualla.

Näytteilleasettajat tapasivat yhteistyökumppaneita. Marronwoodin toimitusjohtaja Juha Suninen kehui Puupäivien kontakteja.
– Täällä tapaa aidosti potentiaalisia yhteistyökumppaneita, hän totesi tyytyväisenä. Samalla osastolla palvelujaan oli esittelemässä puuteollisuusyrittäjä Mikko Ruhberg.

Johan puun osastolla uutustuotteita oli esittelemässä tulevan polven yrittäjä Henna Rintamäki. Kouvolan Ammattikorkeassa puumuotoilun monimuotokoulutuksen aloittava Henna haluaa kehittää Johanin tuotteita yhä enemmän tähän päivään.

The City kaupungin yllä – ratkaisu kaupungistumiseen

The City above the city -kansainvälisen suunnittelukilpailun tulokset julkaistiin Puupäivän iltapäivässä. Metsä Woodin kilpailu oli innostanut arkkitehtejä maailmanlaajuisesti suunnittelemaan puisia lisäkerroksia kaupunkien keskustoissa oleviin rakennuksiin.

Maailman kasvava kaupungistuminen on yksi merkittävimmistä asioista, jotka tuovat asuinrakentamiselle haasteita päivänä. By 2050, 2/3 of the world’s population will live in cities. Yksi arvio on, että vuoteen 2050 mennessä kaksi kolmasosaa maailman väestöstä asuu kaupungeissa. Consequently, urban growth is fast outpacing the ability to build affordable and sustainable living space. Niinpä kasvukeskusten haaste on rakentaa nopeasti kohtuuhintaisia ​​ja kestäviä asuntoja.  Tutkimus osoittaa, että noin neljäsosa olemassa olevista rakennuksista ovat riittävän vahvoja kestämään ylimääräistä kerrosta puusta. Moreover, it is the only material light enough to build quickly on to existing structures.

Innovatiivisia ratkaisuja kaupungistumisen haasteisiin saatiin 40 eri maasta. Palkitut suunnitelmat tehtiin rakennuksiin New Yorkissa, Shanghaissa ja Tampereella.
– Kaupungistuminen on lisännyt kiinnostusta puurakentamiseen. Puurakenteisten laajennusten mahdollisuudet ovat valtavat – yli 100 miljoonaa neliömetriä pelkästään Saksassa, sanoo Metsä Woodin liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Mikko Saavalainen.

Kilpailun voittajat olivat ympärimaailmaa. Suurempien muutosten sarjassa ensimmäisen palkinnon saivat Lisa Volgtländer (Saksa) ja SungBo Song (Korea) Tammelan Kruunu -suunnitelmallaan Tampereelle.

Teksti: Tuula Uitto
Kuvat: Metsä Wood, Tuula Uitto

Puusepänteollisuuden Ammattitapahtuma

Seinäjoki 28.-29.4.2016