Innovatiivisi puurakenneideoita Heurekan tiedepuisto Galileihin

Arkkitehtiopiskelijoiden kilpailussa valittiin jatkoon 10 innovatiivista ja omaperäistä puurakenneideaa Heurekan tiedepuisto Galileihin.

Viime syyskuussa julkistettiin arkkitehtiopiskelijoiden ideakilpailu, jonka tavoitteena oli löytää Heurekan tiedepuisto Galileihin innovatiivisia, elämysvoimaisia ja tiedekeskuksen sisältöön sopivia puurakenteisia ehdotuksia.  Kilpailu järjestettiin yhteistyössä Tiedekeskus Heurekan, Aalto-yliopiston, Tampereen yliopiston ja Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksiköiden sekä Puutuoteteollisuus ry:n, Suomen Metsäsäätiön ja ympäristöministeriön puurakentamisen toimenpideohjelman kanssa.

Kilpailu on luonteeltaan kaksivaiheinen ideakilpailu. Ehdotettujen puurakenteiden tulee lisätä Heurekan ulkonäyttelyalueen huomioarvoa, käyttöastetta, viihtyvyyttä tai muutoin kehittää ja lisätä alueen vuorovaikutteista elämystarjontaa ja tieteellistä sisältöä. Kilpailutehtävässä haetaan ehdotuksia kahdelle eri tiedepuisto Galilein alueelle: eväidensyönti- ja oleskelualueelle sekä Heurekan arboretumiin eli puulajipuistoon.

Kilpailuun ykkösvaiheeseen osallistui 3.12.2021 mennessä 36 kilpailuehdotusta, joista 10 valittiin kilpailun kakkosvaiheeseen.

Kilpailun kakkosvaiheeseen valitut kilpailutyöt palkitaan kukin 1000 euron palkinnolla.
Palkittujen kilpailuehdotusten tekijätiedot pysyvät nimimerkkien takana edelleen salaisina ja ne julkistetaan vasta kilpailun kakkosvaiheen päätyttyä palkintojenjakotilaisuudessa elokuussa 2022.

Palkintolautakunta piti kilpailun tasoa hyvänä sekä vaihtelevan monipuolisena. Monet ykkösvaiheesta kakkosvaiheeseen valitut ehdotukset ovat jatkokehittämällä varsin toteuttamiskelpoisia. Kilpailun toiseen vaiheeseen valittiin seuraavat 10 kilpailutyötä, jotka ovat tässä nimimerkkien mukaisessa aakkosjärjestyksessä: Aistipolku, Fii Ksii, Galilein taite, Kaiku, Moire, Pellem, Polku, Puiden matkassa, Tiamat ja Verso.

Arkkitehtiopiskelijoiden ideakilpailu tukee Heurekassa 8.1.2023 asti esillä olevaa SuperPUU-näyttelyä, joka esittelee puumateriaalin monia hienoja ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia sekä puutuotteiden merkitystä ilmastonmuutoksen hillinnässä. Näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat ympäristöministeriön puurakentamisen toimenpideohjelma, Puutuoteteollisuus ry, Suomen Metsäsäätiö, Metsä Wood, Stora Enso, UPM Plywood, Isku, Novart ja Versowood.

 

Ehdotusten kuvaukset ovat tiedotteen linkissä.

”Hettich on tour” European roadshow continues

On the way to the next customer!

Over the past two years, ”Hettich on tour” has become synonymous with a very special closeness to customers. After the winter break, the next season will now run from March 2022. Fitted out with the latest new product releases, two Hettich vans will be embarking on their journey through Europe. They will be calling on companies from the trades, retail and industry. The benefits to customers and partners are obvious: the entire workforce will get the opportunity to experience key Hettich innovations first-hand and try them out straight away – right on their very own doorstep.

They’ll be on Europe’s roads again in 2022: during the winter break, Hettich has converted its two tour vans specifically for the new season. Photo: Hettich

Now they’re out on the road again! In 2022, ”Hettich on tour” is starting in Germany and in neighbouring Belgium, Holland, Austria and Switzerland. After that, and for the first time, Ireland and Scandinavia are on the tour schedule. In the summer, the vehicles will then be on route through the Baltic states and Poland from where the journey will take them to Hungary. Stops in Romania, Italy and, once again, in Germany will conclude this year’s tour in the autumn.

Product training for everyone

Since the tour was launched in 2020, the practice focused concept has proven itself time and again: instead of large trucks, Hettich uses normal vans with a small footprint, plus its own field service colleagues as drivers. This makes it possible for everyone involved to plan ”Hettich on tour” with far more flexibility and efficiency. The focus, of course, is on the benefits to partners: Hettich goes directly to the customer with its top new releases and, during every visit, really every employee working with Hettich products in the company – from master craftsperson to apprentice – can be reached. The Hettich teams are appropriately trained and equipped for their mission under the special pandemic conditions. On location, they will be ready to answer all questions and look forward to getting direct feedback.

Sustainability is not being neglected during ”Hettich on tour” either: to conserve the hosts’ energy resources, the tour vans can manage without any connection to the power supply at every port of call. A solar panel system on the roof makes the vehicles self-sufficient. At the moment, unfortunately, the European tour cannot be carried out entirely with electric vans. So, in terms of planning and scheduling, a very conscious effort will be made to use both vehicles as efficiently as possible. This means as few miles as possible for as many customer appointments as possible. Short transfers between the countries not only benefit staff, but the environment too.

New products and ideas on board

In 2022, Hettich will be on its way to customers with some refreshing product highlights: the new, customised LED signature lighting for the AvanTech YOU drawer platform will be on show, as will the practical TopLine L, WingLine L and SlideLine M sliding door systems. The new Actro 5D generation will be presented as a drawer runner providing the ultimate in smooth and quiet running action. The unbeatable soft closing performance from Sensys, the side hung door hinge that has proven itself in millions of applications, can also be tried out first-hand. In its dark obsidian finish, Sensys goes perfectly with the look of the interesting new addition to the Hettich portfolio: Cadro, the modular aluminium frame system, opens up new design flexibility for greater flexibility in furniture making. And finally, on board too will be Veosys, the robust, weatherproof stainless steel hinge designed specifically for outdoor and shipbuilding use.

During the winter break, the ”Hettich on tour” vehicles have not only been given a new look on the outside – but there have also been a number of design changes to the interior as well: the further optimised modular vehicle layout now makes it possible to present as many as six new products at one and the same time. In 2022, the entire interior will be coming in a much more homely design, almost like a miniature trade fair. Supplementary information can be displayed directly to customers via a large on-board screen.

Well informed online: the tour landing page

The accompanying communication covering all aspects of ”Hettich on tour” is also being further extended in 2022: a dedicated landing page https://www.hettich.com/short/afcb2n will give information about the course of the tour with dates and stops. This will also provide product information of a more detailed nature. This way interested customers and partners can get to know the new products better or prepare for the tour visit, e.g. with specific questions about the products and about assembling and fitting them. Exactly where ”Hettich on tour” will be visiting will also be announced in the newsbox at www.hettich.com, and the teams will be reporting on their experiences during the European roadshow through Hettich’s social media channels until the autumn.

Uudistunut Puuviesti ilmestyi

Viime vuoden puolella Puuviestin päätoimittaja Tuula Uitto tarjosi  Pro Puu -yhdistykselle mahdollisuutta ottaa Puuviesti -lehti osaksi muuta toimintaansa. Hetken asiaa pohdittuamme rohkaistuimme astumaan aiempien ammattilaisten suuriin saappaisiin ja tartuimme työhön.

Ensimmäinen Pro Puun tuottama ja uudistunut Puuviesti-lehti on tullut  nyt painosta ja se saapuu pian tilaajiensa luettavaksi.

Pro Puu ry haluaa tuoda lehteen vakiintuneen sisällön lisäksi koulutuksellista ja informatiivista sisältöä, puulajeista, materiaaleista, perinteisistä ja uusista tekniikoista. Asioita ja ilmiöitä, joita yhdistyksen toiminta ajatuksen mukaisesti olemme edistäneet ja toteuttaneet jo vuosien ajan. Lehdesä tuodaan esiin kotimaista puuta sen kaikissa muodoissa; osana taidetta ja muotoilua, erilaisia puuinnovaatioita ja -jalosteita, unohtamatta puun osuutta Suomen viennin tärkeänä materiaalina, perinteisiä käsityötaitoja ja kansankulttuuria — puuta joka paikassa. Esiin nostetaan tekijöitä ja tahoja ajankohtaisten aiheiden parissa.

Uudistuneen rakenteen ja graafisen ilmeen myötä päätimme myös, että lehti on tilattavissa myös irtonumeroina. Vuoden 2022 aikana julkaistaan 6 tuhtia numeroa, jossa puhutaan puusta, puusepänteollisuudesta, opiskelusta – tule mukaan seuraamaan monenlaisia tarinoita suomalaisista puualan osaajista

Puuviestiä tekemässä ovat aiemmin tutut toimittajat Tuula Uitto ja Tuulikki Huusko sekä ilmoitusmyyjämme Kaarina Julkunen.
Toimistuskuntaa täydentävät Janne Liias, Puuteollisuusyrittäjät ry:stä ja Markku Tonttila, Pro Puu ry:stä, joiden kautta saamme näkökulmia puualan yrittäjyyteen ja kotimasien puun käyttöön.
Puuviestin uutena päätoimittajana toimii Hanna Gröndahl ja markkinointiassistentti Terhi Leino huolehtii Pro Puun tuottamasta sisällöstä. Graafisesta ilmeestä ja lehden taitosta vastaa graafikko / AD Katri Virtalaakso.

Kaikki puun puolesta!

Toivottavasti nautit lukuhetkestä.

 

Seuraava numeromme ilmestyy vkolla 15.
Seuraavan numeron teemana kevätpäivänsahaus, lähipuu, piharakentaminen, sahat ja terät.

Ensimmäinen arkkitehtuurin ja muotoilun liputuspäivä

Ensimmäinen arkkitehtuurin ja muotoilun liputuspäivä 3. helmikuuta 2022 sai innostuneen vastaanoton. Arkkitehtuurin ja muotoilun päivät keräsivät yli 2 800 osallistujaa lähes kolmeenkymmeneen tapahtumaan eri puolilla Suomea ja verkossa.

Sisäministeriö tiedotti suosituksestaan liputtaa 3. helmikuuta 2022 Alvar ja Aino Aallon sekä suomalaisen arkkitehtuurin ja muotoilun kunniaksi juuri parahiksi liputuspäivää edeltävällä viikolla. Kaikissa valtion virastoissa ja laitoksissa liputettiin, ja tieto ehti tavoittaa myös useat kiinteistö- ja taloyhtiöt ympäri maan.

Kaupungeista esimerkiksi Tampere otti liputuksen näkyvästi ohjelmaansa. Lahdessa ja Lappeenrannassa LAB-ammattikorkeakoulu liputti kampuksillaan ja ilmoitti, että heille muotoilualan kouluttajana oli tärkeää olla etujoukoissa mukana juhlistamassa maamme arkkitehtuurin ja muotoilun osaamista.

Useat päättäjät ja vaikuttajat jakoivat liputusaiheisia julkaisuja sosiaalisen median tileillään. Esimerkiksi sisäministeri Krista Mikkonen ja europarlamentaarikko Henna Virkkunen twiittasivat aiheesta, ja Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki julkaisi Facebook-tilillään liputuspäivän kunniaksi omia arkkitehtuurisuosikkejaan.

 

Liputuspäivää esittäneet yksitoista arkkitehtuurin ja muotoilun alojen organisaatiota ovat enemmän kuin tyytyväisiä liputuksen saamaan näkyvyyteen ja helmikuun alussa vietettyyn Arkkitehtuurin ja muotoilun päivien tapahtumaviikkoon.

”Jätimme liputuspäiväesityksen sisäministeriölle vuosi sitten, ja olemme iloissamme siitä, että jo tänä vuonna päästiin liputtamaan. Iloa on vielä lisännyt se, miten laajasti ja positiivisesti arkkitehtuurin ja muotoilun liputus huomioitiin eri puolilla maata. Toivomme, että tämä innostunut vastaanotto antaa pontta liputuspäivän vakiinnuttamiselle”, sanoo Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfon toiminnanjohtaja Katarina Siltavuori.

Liputuspäiväesityksen taustalla olivat Archinfon lisäksi Alvar Aalto -säätiö, Arkkitehtuurimuseo, Suomen Arkkitehtiliitto SAFA, Arkkitehtitoimistojen liitto ATL, Rakennustietosäätiö, Suomen maisema-arkkitehtiliitto MARK, Ornamo, Sisustusarkkitehdit SIO, Designmuseo ja EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

Lue lisää arkkitehtuurin ja  muotoilun päivästä

Hettich France gets ”Qualiopi” certificate

In December 2021, Hettich France passed the mandatory audit for reviewing the quality of vocational training providers in France and has been officially entitled to carry the ”Qualiopi” certificate since 1 January 2022. This certifies Hettich France’s excellent quality in basic and further vocational training – a core competence that is becoming increasingly important for the company, particularly in times of a skilled worker shortage.

The French ”Qualiopi” seal is awarded by accredited certification bodies on the basis of a uniform, national quality reference system and can only be renewed after three years by a further audit. The audit procedure shouldn’t be underestimated: to get this state certification, every company is required to meet seven criteria and 32 quality indicators set by the ”Référentiel National Qualité” (RNQ) for vocational training.

For Jean-Luc Fuchs, Managing Director of Hettich France, the ”Qualiopi” certificate means more than just an image factor: ”Hettich is a family run business with a history stretching back over 130 years. We think long range in terms of generations and don’t focus our company strategy on short term effects but very consciously on sustainable development. As a result, we see sound basic and further vocational training as the best investment in the future that we can make. For us, the Qualiopi certificate is wonderful confirmation that we are on the right track with our commitment in this regard.”

 

More information