Habitare uudistui

Helsingin messukeskuksen cocktail -tapahtuma onnistui ainakin kävijämäärillä laskien. Habitare ja samanaikaiset tapahtumat Antiikki, ArtHelsinki, ValoLight ja HifiExpo houkuttelivat Messukeskukseen alustavien tietojen mukaan 51 600 kävijää.

– Oli ilo kulkea uudistuneissa halleissa ja todeta, että ympärillä oli todella tyytyväisiä kävijöitä ja yrityksiä. Olemme iloisia, että asiakkaamme uskoivat muutokseen ja yhteistyöhön tapahtumien rakentamisessa, ohjelmajohtaja Laura Sarvilinna kehui Habitaren jälkeen.

Messuilta kerätään myös joka vuosi tietoa ihmisten suunnitelmista. Tänä syksynä Habitare-messujen kävijöille tehdyn tutkimuksen perusteella 39 prosenttia kävijöistä on suunnittelemassa pientä päivitystä kodin ilmeeseen seuraavan kahden vuoden aikana. Lisäksi 30 prosenttia arvioi tekevänsä isompia muutoksia kodin sisustuksen uusimiseksi ja reilu neljännes suunnittelee uusien kalusteiden hankkimista. Habitare-messut tuki hankintapäätöksiä, sillä lähes puolet hankintoja tehneistä teki päätöksen hyvän messutarjouksen perusteella.

Selkeys on seuraavan viiden vuoden aikana näkyvin trendi, kertoo 36 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi eniten arvioitiin, että omassa sisustuksessa ja hankinnoissa näkyvät laadukkuus, kotimaisuus ja luonnonläheisyys. Luonnonläheisyys ja ekologisuus nousivat myös viime vuonna tärkeimmiksi sisustamiseen vaikuttaviksi trendeiksi.

Hakolan osasto palkittiin

Sisustustoimittajat ry valitsee vuosittain Habitare-messuilta parhaat messuosastot. Tänä vuonna sisustustoimittajat valitsivat kolme parasta messuosastoa ja antoivat yhden kunniamaininnan. Palkintoraati sai tällä kertaa väreistä värinää ja ihastui käsin kosketeltavaan juurevuuteen. Osastojen hyvä viimeistely puri raatiin parhaiten. Parhaan messuosaston tittelin saivat Tikkurila Oyj, My o My ja Hakola Huonekalu Oy.
– Kauniisti valaistussa Hakola Huonekalun osastossa katseen pysäytti rohkea pinkki lattia, joka nostatti suupielet ylös. Hyvin jäsennelty, selkeä osasto oli kutsuva ja kotoisa, sisustustoimittajat luonnehtivat osastoa.

Kansainvälisen Ystävän valinnat

Habitare-messujen Kansainvälinen Ystävä Alice Rawsthorn poimi omat suosikkinsa messujen tarjonnasta. Rawsthorn valitsi kiinnostavimmaksi materiaaliksi Kitzen Oy:n pinnoitetun kuparin, mielenkiintoisimmaksi ilmiöksi huonekaluliike Plootun Buy Back -konseptin ja parhaimmaksi konseptiksi Fasetin Hiort af Ornäsin huonekalujen uustuotannon. Mielenkiintoisimman tuotteen Alice Rawsthorn löysi EcoDesign-erikoisnäyttelystä (Yuka Takahashin ADB&B multifunctional furniture) ja parhaimmat osastot olivat Rawsthornin mielestä Matri, Marimekko, Yhes ja Gymstick International. Next-teemaan liittyväksi osastoksi Rawsthorn valitsi Arkkitehtuurimuseon osaston.

Habitare koti ja kotimaisuus

Habitare-messuilla nähtiin ennennäkemätön 360 neliömetrin kokoinen KOTI-osasto. KOTI oli Suomalaisen Työn Liiton konsepti, joka on osoitus Suomesta löytyvästä monipuolisesta osaamisesta. Osasto oli rakennettu ja sisustettu 74 yrityksen tuotteilla. KOTI oli elämyksellinen ja kodinomainen ympäristö kotiin kuuluvine huoneineen. Kokonaisuuden suunnittelusta vastasi sisustussuunnittelija ja -toimittaja Piia Kalliomäki.  KOTI-konseptin tuotteille tai palveluille on myönnetty Design from Finland – tai Avainlippu -merkki.

Habitare on Suomen suurin sisustus- ja muotoilutapahtuma. Habitare järjestetään seuraavan kerran  13.–17.9.2017.

Teksti ja kuvat: Tuula Uitto, Habitare