Puusepän pakinat: Messujen merkitys nykypäivänä

Messut kehittyivät aikoinaan kirkollisten menojen yhteyteen. Kirkolliset juhlat ja menot keräsivät ihmiset kätevästi samaan paikkaan, jossa käsityöläiset ja monet muut pystyivät myymään ja markkinoimaan tuotteitaan ja palveluitaan. Tänä päivänä tätä varten ovat messukeskukset, jotka keksivät ja kehittävät tapahtumia, jotka keräävät kuluttajat, ammattilaiset ja näytteilleasettajat samaan paikkaan.

Messut ovat tarkasti profiloituneet johonkin aihealueeseen. Ei taida enää ollakaan alaa taikka harrastusta, jolle ei olisi omia messuja? Tämä on myös tuonut haasteita messujen järjestäjille. Nykyisen tarjonnan yltäkylläisyydessä messuilla on ollut haasteita kerätä tarpeeksi yleisöä. Kuka nyt jaksaa lähteä ylisuureen varastoon katsomaan samoja asioita, jotka voi nähdä netistä.
Läheisessä tarkkailussa olleet Habitare-messut ovat vastanneet tähän haasteeseen. Vuosien alamäen jälkeen messut ovat lähteneet rohkeasti uudistumaan. Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyt samanaikaiset Showroom-messut sisustusalanammattilaisille olivat näytteilleasettajien ja kävijöiden mukaan menestys. Habitaren vahva kansainvälistyminen ja uudet konseptit ovat vastanneet alan yrittäjien tarpeisiin.

Meillä näytteilleasettajillakin on todella tärkeä merkitys messujen onnistumiseen. Jos tuot messuille saman pöytäryhmän kuin kuusi viimeistä kertaa tai saman valikoiman mattoja kuin viime vuonna, miksi kukaan tulisi katsomaan osastoasi kolmatta kertaa? Jos osastollasi tuotteita ja yritystäsi esittelevät promootiofirman työntekijät eikä yrittäjä taikka omat työntekijät, olet hukassa. Messuilla harrastat maailman vanhinta ammattia ja myyt itseäsi. Omaa ammattitaitoasi. Omaa intohimoasi. Ihminen ostaa aina ihmiseltä, ei verkkokaupasta tai lehdestä.

Huonekaluissa kuten monissa muissakin tuotteissa laatu on yksityiskohdissa, viimeistelyssä ja materiaalivalinnoissa. Kuva sohvasta kertoo, miltä se näyttää ja minkä värinen se on. Ei kuinka hyvä sillä on makoilla luonnottoman näköisessä, mutta todella mukavassa asennossa. Kuva pöydästä kertoo saman verran, mutta aina pitää saada nähdä pöydän alle ja viedä kättä pöydänkantta pitkin. Asiakkaan pitää saada kokeilla tuotetta. Pitää nähdä, tuntea ja kokea.

Messuilla on siis niin suuri merkitys kuin teet niistä.

Tomas Nordström
Myyjä
Puulon Oy
www.puulon.fi