Puusepän pakinat: Investoi kysyntään

Monesti me ”tehtailijat” haaveilemme tai laskemme kuoletusaikoja uusista koneista. Investoimme tuotannon tehostamiseen ja laajennamme tuotantoamme. Pyydämme hintoja konekauppiailta ja selaamme käytettyjä koneita netistä. Panostamme tuotekehitykseen merkittäviä määriä työaikaamme. Miksi emme tekisi samoja asioita myös myynnin ja markkinoinnin kannalta?

Olemme juuttuneet tarjontaan, kun tarvitsisimme kysyntää. Tarjoamme konekantaamme sekä tuotteitamme ja odotamme. Jos joku älyää kysyä, annamme tarjouksen ja odotamme. Jos tarjous hyväksytään, mietimme, missä kohtaan laskuja tuli virhe? Investoimme koneisiin, joilla tuotanto tehostuu ja laajenee. Sitten mietimme, kuka sen tehdyn tuotannon oikein ostaisi? Tietenkin aina laiteinvestoinnin takana on tarkka harkinta ja laskenta tuotosta, mutta miksi sama ei kävisi myös myyntiin ja markkinointiin?

Suomen tuotekehitystä on kehuttu jo vuosia. Meillä on ollutkin pitkään etumatkaa esimerkiksi mobiilipuolella ja puuteollisuudessa. Tänään kuitenkin jokainen idea on kopioitavissa ja teknologiaerot ovat kaventuneet. Työntekijä ja materiaalikustannukset näyttelevät suurempaa roolia globaalissa taloudessa. Tuotekehitys on elintärkeää pitkäaikaiselle liiketoiminnalle, mutta tätä luovuutta innovatiivisuutta pitää myös jakaa myyntiin ja markkinointiin. Niiden jokapäiväisellä kehittämisellä ja panostuksilla yritys saa nykyisistä tuotteista ja palveluista kaiken irti ja tulevista paremman katteen. Paremman tuoton tuotekehitykselle.

Suomessa kärjistettynä käytetään markkinointiin muutaman prosentin luokkaa liikevaihdosta, jos sitäkään. Euroopassa kyseinen luku lähentelee viittä. Amerikassa se voi olla jo kaksilukuinen osuus. Markkinoinnilla, myynnillä ja brändillä voimme erottua massasta. Teemme jo tuotteemme ja palvelumme viimeisen päälle laadukkaista materiaaleista. Miksi emme sitten myös markkinointia ja myyntiä?

Miksi et investoisi uuden laitteen sijasta myyntiin ja markkinointiin? Investoisi uuteen tehokkaaseen myyjään? Uusi myyjä voi yhdellä innovatiivisella asiakaskäynnillä hankkia uuden merkittävän asiakkaan, jolla investointi on kuoletettu moneksi vuodeksi eteenpäin. Investoisi mainontaan, jolla aivan uudet kohderyhmät löytäisivät tuotteet tai palvelun? Investoisi nykyisten myynnistä ja markkinoinnista vastaavien koulutukseen ja työkaluihin, joilla saataisiin tehoa nykyiseen toimintaan. Miksi et käyttäisi itse aina tunnin joka päivä markkinointiin?

Markkinointibudjetti ei ole pakollinen paha. Eikä sitä ole tarkoitus käyttää kokonaan esitteisiin ja messuihin. Markkinointibudjetin nimenkin voisi vaihtaa saman tien kasvubudjetiksi.

Milloin viimeksi olet käyttänyt ammattilaista markkinointiin? Milloin viimeksi olet investoinut myyntiin? Investoimalla myyntiin. Myynti kasvaa. Investoimalla markkinointiin. Kate paranee.

Tomas Nordström
Yrittäjä, mutta etenkin myyjä.
Puulon Oy
www.puulon.fi