Puusepän pakinat: Erikoistumalla potkua bisnekseen

Kädet täynnä hommia mutta keskittyminen hukassa eikä talousrintamalla pyyhi kovin kummoisesti? Olet ehkä uuvuttamassa itseäsi liian laajalla tuotevalikoimalla.

Jos unohdetaan ne viisi prosenttia ammattilaisista jotka pystyvät pienen suunnitteluhetken jälkeen tekemään minkä tahansa tuotteen, me “normaalit” puusepät kärsimme siitä että sanomme liian harvoin EI.

Kuinkahan monta kymmentä nettisivua olen nähnyt joissa mainostetaan että valmistetaan kaikkea sorvatuista kipoista puuveneeseen: ”Kaikki puusta, meikä hoitaa, ota yhteyttä!” Markkinointiviesti ei ole tehokas jos sen yrittää muokata kaikille, päinvastoin siitä tulee munaton ja tylsä eikä se kiinnitä huomiota.

“Kaikki puusta paitsi veneet, ota yhteyttä” kertoisi tekijästä jo enemmän.

Entä jos en saa viestiä perille ja myynti sakkaa?

Yhden rajatun segmentin markkinointi on pikkuhomma laittaa kuntoon verrattuna siihen että yrittäisit markkinoida kaikkea kerralla. Sama pätee netissä myymiseen, suppealla valikoimalla pystyttää ketterästi verkkokaupan ja voi keskittyä enemmän siihen miten asiakkaat sinne tiensä löytävät.

Tuotteita on helppo lisätä kun ymmärtää verkossa ostamisen ja logistiikan kiemurat eikä ole ajanut itseään piippuun liian isolla valikoimalla ja nipulla reklamaatioita.

Koska päivän tunnit ovat rajattuja, on erikoistuminen innovoinnin ohella ainoita väyliä saavuttaa todellista kilpailuetua suhteessa kilpailijoihin.

Erikoistuminen saa aikaiseksi itseään voimistavan kehän: alku on hidasta mutta vauhti kiihtyy matkan jatkuessa. Ja se vauhti tulee kantamaan taatusti pidemmälle kuin yrittäjällä joka keskittyi kaikkien miellyttämiseen.

Tuukka Virkkilä
-Makuuhuoneen ammattilainen

nukkuville.fi